Webinar 6/2025 - Kontrowersje wokół stosowania Europejskiej Klasyfikacji Dróg Wodnych dla Odry
Cykl webinarów poświęconych przyszłości polskich rzek - 12 czerwca 2025
Polski Klaster Rzeczny oraz Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku realizują cykl webinariów poświęconych przyszłości polskich rzek. Szóste spotkanie odbyło się 12 czerwca 2025 r. pod tytułem: „Kontrowersje wokół stosowania Europejskiej Klasyfikacji Dróg Wodnych dla Odry”.
Webinarium otworzyli: dr hab. Beata Majecka, prof. UG i prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Oddział w Gdańsku, oraz Bogdan Grajewski – prezes Polskiego Klastra Rzecznego. Spotkanie poprowadził dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH, a prelegentami byli kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski oraz Anna Goraj.
Kapitan Andrzej Podgórski w przystępny sposób, wzbogacony bogatą oprawą graficzną, przedstawił jak działa zabudowa regulacyjna na rzece Odrze, istotna z punktu widzenia realizacji parametrów eksploatacyjnych śródlądowej klasyfikacji dróg wodnych, tj. uzyskanie odpowiedniej głębokości tranzytowej i utrzymanie dobrych warunków nawigacyjnych. Uczestnicy mogli dowiedzieć się, jak działają podstawowe urządzenia hydrotechniczne oraz w jaki sposób administracja krajowa dokonuje klasyfikacji rzek.
Anna Goraj – praktyk w dziedzinie logistyki żeglugi śródlądowej w Europie, zaprezentowała szczegółowo i rzetelnie sposób klasyfikacji rzek w Niemczech, opierając się na wiarygodnych źródłach i danych. Jej prezentacja ukazała istotne rozbieżności w interpretacji tych samych dokumentów pomiędzy Polską a Niemcami. Zdaniem Prelegentki, nadanie IV klasy Odrze granicznej mogło mieć wpływ na kształt Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec, o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim i tym samym dać szanse zgłoszenia drogi wodnej do sieci TEN- T w korytarzu Bałtyk Adriatyk oraz szansę pozyskania dodatkowych źródeł finansowania inwestycji. Zastosowanie w Umowie wskazanego przez Instytut Budownictwa Wodnego w Karlsruhe wariantu mogło tym samym poprawić parametry eksploatacyjne IV klasy drogi wodnej tj. głębokości tranzytowej. Wnioski płynące z jej wystąpienia rodzą istotne pytania wobec polskich decydentów – dlaczego przyjęto odmienny sposób klasyfikacji, który w kontekście interpretacji niemieckiej znacząco mógł wpłynąć na rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej? Co było powodem wyboru w Umowie innego niż wskazanego przez Instytut w Karlsruhe wariantu zabudowy regulacyjnej? Dlaczego rzeczywiste działania polskich władz istotnie ograniczyły szansę włączenia Odry w korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk? Miejmy nadzieję, że ta budząca niepokój kwestia zostanie należycie wyjaśniona.
Całe webinarium zostało sprawnie i profesjonalnie poprowadzone przez dr. hab. Pawła Lesiaka, prof. SGH. Jego merytoryczne uwagi nadały spotkaniu dynamiczny i pogłębiony charakter. Na zakończenie, bez odnoszenia się do przedstawionych opinii, moderator zwięźle podsumował dyskusję.
Za udział w spotkaniu oraz ogromny wkład merytoryczny prelegentów podziękowali: dr hab. Beata Majecka, prof. UG, prezes PTE Oddział w Gdańsku, oraz Bogdan Grajewski – prezes Polskiego Klastra Rzecznego.
Anna Goraj – Absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu z roku 2001. Posiada stopień marynarza żeglugi śródlądowej. W latach 2004 – 2009 pracownik i kierownik Działu Handlowego i Logistyki Odratrans S.A. oddziału Berlin, następnie Odry Rhein Lloyd – spółki zależnej Deutsche Binnenreederei, utworzonej w ramach Grupy Kapitałowej OT Logistics. Od roku 2009 prowadzi usługi spedycyjne, handlowe na rynku żeglugi śródlądowej jako pracownik niemieckiego armatora żeglugi śródlądowej Reederei Ed Line. Stale poszerza wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska. W roku 2024 ukończyła studia Podyplomowe: Zarządzanie Gospodarką Wodną i Ochrona Wód na Politechnice Śląskiej będąc autorką pracy "Odra Graniczna – Ślepa Uliczka czy Zielona Autostrada”. Przewodnik Karkonoskiego Parku Narodowego.
kpt. ż. ś. Andrzej Podgórski - absolwent wrocławskiego Technikum Żeglugi Śródlądowej, od 1971 roku na statkach żeglugi śródlądowej przeszedł wszystkie stopnie kwalifikacji zawodowych. Pływał w kraju i za granicą na wszystkich rodzajach statków, używanych w dawniejszym Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga na Odrze. Posiada patent kapitański na Ren i Łabę oraz dolną Hawelę. W latach 1981-84 kapitan statku szkolnego "Młoda Gwardia" szkolący przyszłe kadry żeglugowe, potem inspektor w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. W reaktywowanym Technikum Żeglugi wykładał przedmioty zawodowe pracując jednocześnie jako kapitan statków pasażerskich: w tym największego w Polsce statku "Wratislavia", odtworzonego bocznokołowca "Lubecki", a obecnie najnowszego na Odrze - "Ścinawa". Stworzył i od niemal 20 lat redaguje serwis internetowy "Żegluga śródlądowa wczoraj, dziś, jutro w Polsce i Europie".
dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH - pracownik naukowo-dydaktyczny Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie od 1996 r., obecnie na stanowisku profesora uczelni w Instytucie Gospodarki Światowej. Specjalizuje się w badaniach rynku TSL i relacji gospodarczych Polski z Niemcami. Ponadto interesuje się patologiami w służbie zdrowia i wymiarze sprawiedliwości. Autor i współautor ponad stu publikacji naukowych i popularyzatorskich. Prowadzi zajęcia dydaktyczne głównie z zakresu ekonomiki transportu, spedycji międzynarodowej i logistyki po polsku, niemiecku i angielsku. Założyciel i kierownik Podyplomowych Studiów „Obsługi celnej przedsiębiorstw i customs compliance” oraz „Transportu i spedycji”.
